Niedoczynność tarczycy jest jedną z częściej diagnozowanych w Polsce chorób autoimmunologicznych. Zaburzenie to związane jest przede wszystkim z niedoborem hormonu tyroksyny. Niedoczynność tarczycy oczywiście wymaga stałej kontroli lekarskiej, gdyż schorzenie to zatrzymuje lub spowalnia wszystkie procesy metaboliczne i może doprowadzić do przykrych powikłań. Niemniej jednak wiele zależy również od samego chorego, który może kontrolować objawy niedoczynności tarczycy za pomocą odpowiedniej diety. Tak więc jaką dietę należy trzymać przy niedoczynności tarczycy?

Dlaczego dieta jest ważna przy niedoczynności tarczycy?

Wspomniane już zostało, że choroba jaką jest niedoczynność tarczycy doprowadza do zahamowania procesów metabolicznych w organizmie. W związku z tym chorzy bardzo często doświadczają szeregu nieprzyjemnych objawów, a jednym z nich jest niezwykle szybkie zwiększenie się masy ciała. Co ciekawe, pacjenci z niedoczynnością tarczycy nie spożywają wcale większej ilości kalorii czy posiłków. Zauważając bowiem dość gwałtowne zwiększenie się wagi, starają się oni rezygnować z wielu rzeczy w swoim jadłospisie. Niemniej jednak chodzi przede wszystkim o odpowiednie zbilansowanie pokarmów i uzupełnienie tym samym niezbędnych przy tej chorobie mikro- oraz makroelementów. Z tego też względu odpowiednio dobrana dieta w niedoczynności tarczycy jest kluczem do kontrolowania objawów choroby.

Składniki pokarmowe niezbędne w niedoczynności tarczycy

Leczenie niedoczynności tarczycy z pewnością polega przede wszystkim na farmakoterapii. Musi być ona jednak odpowiednio wspierana poprzez dietę, która może przyczynić się do poprawy działania gruczołu tarczycy. Istnieją bowiem produkty pokarmowe, które przy tej chorobie na stałe powinny zagościć w jadłospisie. Zaleca się je głównie z uwagi na to, że biorą udział w niezbędnych przemianach enzymatycznych. Wobec tego w diecie przy niedoczynności tarczycy nie może zabraknąć:

  • jodu
  • żelaza
  • selenu
  • cynku

Niedobór któregokolwiek z tych składników, może doprowadzić do jeszcze większych zaburzeń w funkcjonowaniu tarczycy, a to z kolei przyczyni się do nasilenia objawów chorobowych. Wobec tego dieta przy niedoczynności tarczycy powinna zawierać produkty, które są prawdziwą skarbnicą podanych powyżej pierwiastków.

Źródła jodu i żelaza w diecie przy niedoczynności tarczycy

Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna składać się z produktów bogatych w jod. Należą do nich oczywiście wszystkie ryby morskie, a także owoce morza, głównie małże i ostrygi. Niezwykle istotny jest jednak sposób ich przygotowania. Smażenie na głębokim tłuszczu może przyczynić się do tego, że cząsteczki jodu po prostu zostaną wysmażone. Z tego powodu o wiele lepiej stawiać na ryby lub owoce morza grillowane lub gotowane na parze. W diecie przy niedoczynności tarczycy nie może zabraknąć również i żelaza. Jego źródłem będzie oczywiście mięso, a także wszystkie pełnoziarniste produkty zbożowe wraz z żółtkiem jajka. Znajdziemy go także w zielonych warzywach jak np. botwina czy bób.

Źródła selenu i cynku w diecie przy niedoczynności tarczycy

Selen i cynk również przyczyniają się do usprawnienia funkcjonowania tarczycy. Ten pierwszy znajdziemy przede wszystkim w rybach morskich, a także w mięsie z indyka oraz w orzechach włoskich. Warto również włączyć do diety rośliny strączkowe i wołowinę. Z kolei cynk możemy przede wszystkim znaleźć w ziarnach słonecznika, ale także i w fasoli, ciecierzycy i nasionach dyni. Źródłem cynku będzie także cebula i czosnek oraz pszenne otręby.