Artykuły

Przekąski — zdrowe czy nie?

fit

Przekąski — zdrowe czy nie? Wiele osób uważa podjadanie za niezdrowe i prowadzące do nadmiarowej masy ciała, ale czy słusznie? Pojawia się coraz to więcej dowodów przeczącej tej tezie, a dietetycy zaczynają zalecać spożywanie przekąsek między posiłkami. Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się, w jaki sposób zaplanować zdrowe przegryzki, aby wyciągnąć z nich jak najwięcej korzyści zdrowotnych.

Kto powinien jeść między posiłkami?

Ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, ponieważ każdy z nas jest inny, w związku z czym odmienny tryb żywieniowy będzie mu odpowiadał. Każde ciało to indywidualna jednostka, a do ilości i wielkości optymalnych posiłków najlepiej dość w sposób empiryczny. Jeśli teraz spożywasz 3 posiłki i czujesz się dobrze, zostać przy tej liczbie. W przypadku, gdy czujesz burczenie w brzuchu lub inne problemy żołądkowe między swoimi posiłkami, koniecznie spróbuj wprowadzić do swojego stałego jadłospisu zdrowe przekąski. O ile ilości i porcje posiłków są kwestia niezwykle indywidualną, o tyle regularne godziny spożywania posiłków to konieczność. Warto wyrobić sobie ten nawyk, ponieważ niesamowicie ułatwia trawienie i zmniejsza ryzyko powstawania nadwagi czy otyłości.

Czy warto jeść przekąski?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i w głównej mierze zależy od tego, jakie przekąski mamy na myśli. Co zatem najlepiej zabrać na przerwę w pracy czy w szkole?

  • sałatka owocowo-orzechowa,
  • pokrojone warzywa z hummusem,
  • musli z jogurtem roślinnym,
  • koreczki warzywne,
  • tartinki z chleba razowego.

Czego zdecydowanie nie powinniśmy zabierać? Słodyczy, chipsów, paluszków ani przetworzonych orzechów. Kanapki być może na pierwszy rzut oka wydają się zdrowe, ale często w rzeczywistości okazują się ogromną ilością niezdrowego, białego pieczywa z kilkoma plasterkami pomidora czy ogórka. Zdecydowanie lepszą alternatywą będzie sałatka lub surówka przegryziona kromką pełnoziarnistego chleba. Kolejną pułapką są popularne wafle ryżowe, niestety są one niczym innym jak białym ryżem. W efekcie spożywamy puste kalorie, które sycą na krótko. Dużo lepszym pomysłem byłyby prażone nasiona strączkowe, w tej roli doskonale sprawdza się ciecierzyca.

Zalety zwiększenia liczby posiłków

Zwiększenie liczby posiłków posiada szereg ważnych dla zdrowia zalet.  Przede wszystkim spożywając mniejsze porcje, ale częściej w ciągu dnia zapobiegamy nagłemu wzrostowi glukozy we krwi. Nie dość, że zapobiegnie to podjadaniu niezdrowych przekąsek w niekontrolowanych ilościach, to pomoże przyspieszyć Twój metabolizm. Co więcej, strawienie mniejszych ilości jedzenia jest dużo łatwiejsze dla naszego układu pokarmowego. Dzięki temu, po dobrze zbilansowanym, ale niezbyt dużym posiłku jesteśmy w pełni syci, ale nie ospali czy ociężali. W dodatku taki system zwiększy przyswajalność składników odżywczych takich jak witaminy, mikro i makroelementy i inne. Zwiększona liczba posiłków to doskonały sposób nie tylko na uniknięcie niezdrowego podjadania na diecie odchudzającej, ale też idealne rozwiązanie na uzupełnienie diety w niezbędne składniki osób, którym ciężko jest zjeść duże ilości kalorii w tradycyjnych trzech posiłkach.

Jedz przekąski!

Oczywiście jeśli czujesz, że ich spożywanie Ci służy i nie musisz zmuszać się do ich jedzenia. Pamiętaj, że w zdrowym odżywaniu najważniejszy jest zdrowy rozsądek i obserwowanie siebie. Sam poczujesz jaka ilość i wielkość posiłków będzie dla Ciebie odpowiednia. Nie zapominaj jednak o najważniejszych zasadach: zawsze jedz regularnie i zrezygnuj z produktów przetworzonych. Dzięki spożywaniu nieprzetworzonych roślin nauczysz się jeść intuicyjnie.

Niedoczynność tarczycy – jaka dieta?

fit

Niedoczynność tarczycy jest jedną z częściej diagnozowanych w Polsce chorób autoimmunologicznych. Zaburzenie to związane jest przede wszystkim z niedoborem hormonu tyroksyny. Niedoczynność tarczycy oczywiście wymaga stałej kontroli lekarskiej, gdyż schorzenie to zatrzymuje lub spowalnia wszystkie procesy metaboliczne i może doprowadzić do przykrych powikłań. Niemniej jednak wiele zależy również od samego chorego, który może kontrolować objawy niedoczynności tarczycy za pomocą odpowiedniej diety. Tak więc jaką dietę należy trzymać przy niedoczynności tarczycy?

Dlaczego dieta jest ważna przy niedoczynności tarczycy?

Wspomniane już zostało, że choroba jaką jest niedoczynność tarczycy doprowadza do zahamowania procesów metabolicznych w organizmie. W związku z tym chorzy bardzo często doświadczają szeregu nieprzyjemnych objawów, a jednym z nich jest niezwykle szybkie zwiększenie się masy ciała. Co ciekawe, pacjenci z niedoczynnością tarczycy nie spożywają wcale większej ilości kalorii czy posiłków. Zauważając bowiem dość gwałtowne zwiększenie się wagi, starają się oni rezygnować z wielu rzeczy w swoim jadłospisie. Niemniej jednak chodzi przede wszystkim o odpowiednie zbilansowanie pokarmów i uzupełnienie tym samym niezbędnych przy tej chorobie mikro- oraz makroelementów. Z tego też względu odpowiednio dobrana dieta w niedoczynności tarczycy jest kluczem do kontrolowania objawów choroby.

Składniki pokarmowe niezbędne w niedoczynności tarczycy

Leczenie niedoczynności tarczycy z pewnością polega przede wszystkim na farmakoterapii. Musi być ona jednak odpowiednio wspierana poprzez dietę, która może przyczynić się do poprawy działania gruczołu tarczycy. Istnieją bowiem produkty pokarmowe, które przy tej chorobie na stałe powinny zagościć w jadłospisie. Zaleca się je głównie z uwagi na to, że biorą udział w niezbędnych przemianach enzymatycznych. Wobec tego w diecie przy niedoczynności tarczycy nie może zabraknąć:

  • jodu
  • żelaza
  • selenu
  • cynku

Niedobór któregokolwiek z tych składników, może doprowadzić do jeszcze większych zaburzeń w funkcjonowaniu tarczycy, a to z kolei przyczyni się do nasilenia objawów chorobowych. Wobec tego dieta przy niedoczynności tarczycy powinna zawierać produkty, które są prawdziwą skarbnicą podanych powyżej pierwiastków.

Źródła jodu i żelaza w diecie przy niedoczynności tarczycy

Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna składać się z produktów bogatych w jod. Należą do nich oczywiście wszystkie ryby morskie, a także owoce morza, głównie małże i ostrygi. Niezwykle istotny jest jednak sposób ich przygotowania. Smażenie na głębokim tłuszczu może przyczynić się do tego, że cząsteczki jodu po prostu zostaną wysmażone. Z tego powodu o wiele lepiej stawiać na ryby lub owoce morza grillowane lub gotowane na parze. W diecie przy niedoczynności tarczycy nie może zabraknąć również i żelaza. Jego źródłem będzie oczywiście mięso, a także wszystkie pełnoziarniste produkty zbożowe wraz z żółtkiem jajka. Znajdziemy go także w zielonych warzywach jak np. botwina czy bób.

Źródła selenu i cynku w diecie przy niedoczynności tarczycy

Selen i cynk również przyczyniają się do usprawnienia funkcjonowania tarczycy. Ten pierwszy znajdziemy przede wszystkim w rybach morskich, a także w mięsie z indyka oraz w orzechach włoskich. Warto również włączyć do diety rośliny strączkowe i wołowinę. Z kolei cynk możemy przede wszystkim znaleźć w ziarnach słonecznika, ale także i w fasoli, ciecierzycy i nasionach dyni. Źródłem cynku będzie także cebula i czosnek oraz pszenne otręby.

Dlaczego rosół to najzdrowsza zupa świata?

fit

Każdy z nas przynajmniej raz w życiu jadł rosół, czy to u siebie w domu, czy na weselach lub uroczystościach rodzinnych. Dobrze jest zatem wiedzieć, dlaczego rosół to najzdrowsza zupa świata? Warto też sprawdzić, jakie są warianty podawania takiej królewskiej zupy. Dzięki temu można wprowadzić takie przykłady do swojego domu, czym urozmaicimy swoje menu.

Najzdrowsza zupa świata – rosół – co warto o nim wiedzieć?

Przede wszystkim rosół ma właściwości zdrowotne, przeciwzapalne oraz ma właściwości rozgrzewające. Rosół także stymuluje nasz układ odpornościowy. Warto także dodać, że rosół to również bogactwo witamin i minerałów. W rosole znajdziemy witaminy A i E oraz żelazo. W zimę bardzo chętnie sięgamy po rosół, by rozgrzać się przy tej smacznej potrawie. Gdy spożywamy rosół, można zredukować także alergię. Rosół to świetny rodzinny obiad, który mogą spożywać także dzieci. Warto też dodać, że zupa ta fantastycznie smakuje także na drugi dzień.

Jak przygotować dobrze rosół, by nie stracił swoich właściwości?

Gdy chcemy mieć pyszny i zdrowy rosół, to warto wybrać dobre mięso, z którego można zrobić pyszny wywar. Co ważne do tej zupy nie używa się praktycznie w ogóle soli, która jest szkodliwa dla naszego organizmu. Warto spróbować za to suszonych ziół, które dodają zupie aromatu. Odradza się dodawania przypraw w kostce, które mogą zawierać szkodliwe substancje. Gdy zależy nam na zdrowiu, to trzeba pamiętać o marchewce, pietruszce, selerze i liściu laurowym, które muszą znaleźć się w zupie.

Rosół z ziemniakami czy makaronem?

Rosół w zależności od rejonu jest podawany z ziemniakami lub z makaronem. Dobrze jest spróbować obu wersji, dzięki czemu będzie można stwierdzić, które połączenie jest dla nas najlepsze. W wielu domach jest także dodawany dla smaku lubczyk oraz koperek. Najczęściej koperek kładziony jest na sam koniec gotowania, by mógł roznosić swój aromat po całym domu. Warto też dodać, że rosół w tych wersjach może być również podawany na weselach, czy komuniach lub chrzcinach.

Czy rosół mogą jeść alergicy, dzieci i kobiety w ciąży?

Zupa ta jest świetna dla dzieci, gdyż jest bardzo zdrowa i ma dużo witamin. Mogą ją swobodnie jeść także alergicy, zwłaszcza że do jej zrobienia używa się tylko zdrowych produktów. Kobiety w ciąży również mogą bezpiecznie zjeść taki sycący obiad. Warto jest użyć także swoich przydomowych warzyw, gdy będziemy szykować zupę dla swoich domowników, czy gości, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że wszystko jest zrobione z naturalnych składników. Należy też pamiętać, że tak przygotowana zupa może być podana dla alergików.

Rosół dobrze jest jeść w ciągu roku, a nie tylko zimową porą. Dzięki temu wzmacniamy swoją odpornością przez cały rok. Jest to bardzo dobry sposób na to, by do naszego organizmu dostarczyć wiele witamin i potrzebnych minerałów, które są nam potrzebne do życia. Dlatego też dobrze jest, gdy taka zupa jest przygotowywana przynajmniej raz w tygodniu. Przede wszystkim trzeba tylko wybrać dobre mięso, które jest podstawą dobrej i pożywnej zupy. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że wszystko jest zdrowe i pyszne. Warto też dodać, że nie bez przyczyny rosół jest zazwyczaj pierwszym daniem na każdym weselu, gdyż jest to zupa, która jest lubiana praktycznie przez wszystkich i jest to tak pożywna zupa, która będzie mogła dostarczyć nam potrzebnych kalorii. Należy też dodać, że z rosołu można zrobić świetną pomidorową.